14 september 2008

Lön för mödan!

Det visade sig igår att det är mycket svårt att hitta till Svalöv. Åtminstone om man bor vid kusten, som vi gör. För bor man vid kusten så drar mig sig lite grann för att åka inåt landet (det är i alla fall så det ligger till för egen del) och man beger sig därmed sällan till exempelvis Svalöv. Och det är då man får ta till både kartböcker, vägatlaser och beskrivningar från Eniro... Trots att chauffören (inte jag!) är "utesäljare" och tillbringar mycket tid på Skånes vägar, och trots att medresenären (ja, jag...) faktiskt har åkt vägen mot Svalöv ganska många gånger tidigare, alldeles själv dessutom, då jag jobbade som socialsekreterare. Inte jättelängesedan alltså (hm, pinsamt).
Till sambons och mitt försvar måste jag dock påpeka att det minsann inte bara var vi som hade svårt att hitta fram till Z:s gardenparty - också svägerskan och sambomamman hade snurrat rundor innan de kom fram, och fått dra fram kartboken ur bilens handskfack. Så även sambomammans bror med dotter, som kom snurrande från Lundahållet...

Turligt nog så hittade vi allihop fram till slut - det hade ju varit höjden av förrvirring och vilsenhet annars - och bjöds på bubbel med tilltugg i den välansade och ombonade trädgården. B hälsade oss välkomna och efter ett mycket kort men vackert tal till sin älskade livskamrats ära fick vi hugga in på buffébordets alla godsaker! Det passade bra för magen min kurrade ganska högt och jag började känna mig en aning uttittad när jag för femtioelfte gången i rad kände mig manad att smaka lite till på tilltuggen...










Skaldjurspaté, viltpaté, bröd och ostar, goda såser, serranoskinka, hemmabakade pizzarutor och pajer i långa banor ropade "ät mig, ät mig!" och det var inte ett dugg svårt att göra delikatesserna till viljes! Svalt vitt vin gjorde godsakerna sällskap ner i magens djup, och så infann sig den där sköööna känslan av tillfredsställelse. En lagom mättnad och en lätt berusning ackompanjerad av frisk och klar utomhusluft, solens värmande strålar och ett glatt och trevligt gäng runt bordet!

Lön för mödan, kan man säga - för mödan att hitta till Svalöv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar