15 november 2008

Härligt med lördagar som blir bra!

Det blev den här lördagen - bra alltså. Bara lugn och skön och bra, helt enkelt.

Dagen startade med ett besök av min pappa. Runt frukostdags tittade han förbi, på sin väg in till grannstaden, för att avlämna en liten present - sådär helt appropå! Nu är vi ägare till ett fiffigt bleck till ytterdörren, vilket kan förhindra eventuella inbrottstjuvar från att väldigt snabbt och enkelt öppna vår ytterdörr med en skruvmejsel... Tro mig, jag vet. I ett annat liv fick jag lära mig det där "tricket". Men det är länge sedan nu, vilket känns väldigt bra.
Hur som helst - tack, tack kära far för att du månar om vår säkerhet!
Ja, han stannade en liten stund förstås - pappa. Pratade om ditt och datt och berättade att han tänkte åka och hämta sin gamla moster i morgon. När han pratar om denna varmhjärtade och omtänksamma gamla moster så lyser hela han, och jag anar en skymt av den lilla pojke han en gång har varit... Det är härligt att se, jag blir glad för hans skull och känner en stor ömhet för den där lille pojken. Jag vet ju hur tufft han har haft det.
Moster V är, för min pappa, allt det som hans mor aldrig någonsin var. Tror jag. Jag hoppas att hon vet vilken gåva hon ger honom - bara genom att finnas till!

Kort efter pappas besök gav älsklingstjejen och jag oss iväg på "öppet hus". Det börjar närma sig gymnasieval för min älsklingstjej och det är ju alltid bra att kolla runt lite innan valet ska göras...
Och vilken himla tur att vi genomförde dagens besök - för nu är "polkagristankarna" plötsligt som bortblåsta! Idag kunde hon känna i både mage, hjärta och själ att hon hade hittat helt rätt - och ingen blev väl gladare för det beskedet än hennes ömma moder.
Glad för att hon har hittat vad hon sökte naturligtvis, glad för att hon nu med stor längtan ser fram emot ytterligare tre års studier och obeskrivligt glad för att jag får behålla henne här hemma ett tag till!

Väl hemma fick vi besök av ett par som åkt hela vägen från Stockholmstrakten (!) för att hämta älsklingstjejens nästan oanvända karaokemaskin, som de köpte för 530:- på Tradera-auktion härom veckan. Jo, man förvånas onekligen en aning över hur långt vissa faktiskt är beredda att åka för att bli ägare till en begagnad karaokemaskin... Men de blev nöjda och glada för sitt inköp och för älsklingstjejen klirrade det till i kassan! "Win/Win-situation" alltså, och sådana situationer är ju de bästa!

En skön kväll har vi också fått! Till middag serverades gratinerad köttfärs- och olivfylld aubergine med tomat- och fetaostsallad... Det blev gott. Verkligen. Jättegott, faktiskt! Sedan tända ljus och skönt soffmys, gott kaffe och mycket skratt!
Älsklingstjejen och extrabarnet intog golvet, spred ut en massa papper, tidningar och grejer och skapade roliga och snygga kollage... Sambon och jag fick soffan helt för oss själva, kunde sträcka ut benen och bara njuta av barnens rappa kommentarer sinsemellan. De funkar så bra tillsammans, de där två, och det är verkligen ren underhållning att ha dem intill sig!
Älsklingskillen då? Jo, han var väldigt saknad förstås. Men han ringde i alla fall hem någon gång under eftermiddagen - meddelade att han tänkte äta middag hos bästa kompisen, och att han nog tänkte stanna där ganska länge. Ja, även de där två är menade för varandra och hade de fått välja själva så hade de flyttat ihop redan nu...

Skönt soffmys alltså - tillsammans med den här underbara rollfiguren!



Supersnygga Gunvald Larsson fick avrunda lördagen den 15 november...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar