8 december 2008

Men saffransbiscotti är väl ändå lite GI..?

Hemma hos oss äter vi GI:fierad kost sedan någon vecka tillbaka. Ola Lauritzon och Fredrik Paulún är våra husgudar nu.
Fast älsklingsbarnen har förstås fortfarande tillåtelse att frossa bland allehanda godsaker; bröd i alla dess former, pasta, potatismos, klibbigt basmatiris, kakor med massor av socker, potatisgratänger, italienska potatiskakor, smågodis, chips, juice....

(varma mackor... mmmm..!)

Den enkla anledningen till vår radikala kostförändring är att det behöver tappas ett och annat kilo här hemma, en och annan högljudd snarkning (som med tiden har blivit fler och fler) behöver tystas ner rejält och kläder som inte sett dagens ljus på ett tag skulle kanske må bra av att få komma ut i friska luften!

Men det är minsann inte lätt, det där med GI, det är en sak som är säker. I alla fall inte för mig. Eller jo - i början går det som en dans! Alla nya maträtter är jättegoda och det känns rätt och sunt att ha påbörjat ännu en förändring i rätt riktning! Men sedan börjas det...

Visst, de nya maträtterna är fortfarande jättegoda, inget snack om saken - och det känns fortfarande som ett väldigt rätt och sunt beslut, men... min kropp ropar efter brööööd! Nu! Ge mig mackor!!! Hela tiden!!! Och pasta - hade inte det varit förbannat gott nu..? För att inte tala om kakor och godis... ååååå, jag dööör....

Jag har fuskat rejält hela helgen. Ja, lite före helgen också faktiskt...
Sockersöt glögg i stor mängd har runnit ner i min glada strupe.
Jag har ätit bröd så det nästan har sprutat ur öronen på mig - förvisso grovt, nyttigt och hembakat bröd, men dock bröd.
Jag har klämt i mig både pepparkakor (med sockerkristyr) och lussebullar.
Under en och samma kväll har jag ätit ostkaka med hallonsylt och kladdkaka - i stora lass...
Och jag har ätit av älsklingstjejens mozzarellapizza.
Dessutom har jag haft vodka i glöggen ibland...

Men så blev det ju måndag idag och jag tänkte att nähä minsann! Nu får det vara nog med det där fuskandet!
För jag vill ju egentligen förändra mina matvanor, och jag vill ju göra det här tillsammans med min oäkta hälft (sambon alltså).

Fast så åkte jag till underbara Utmaning en sväng i eftermiddags... det var så trevligt och mysigt och hon hade köpt jättegoda och jättestora saffransbiscotti... och pepparkakor hade hon också...
Och. Näe. Det gick helt enkelt inte.
Fast sedan tänkte jag att det är ju mandel i de där biscottina... och är inte det lite GI ändå?

(och det är ju i alla fall snart jul...)

2 kommentarer:

  1. klart det är GI!!! *S*...det "tror" jag iaf!!
    Det var gott med sällskap!

    och...Du är en klippa!...hade jag varit en vilsen tonåring, då hade jag oxå' velat luta mig mot dig...iaf en kort period i livet!

    Tack för en go' eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Ja, klart det är GI - hi hi hi!!

    Tack för dina fina ord! Och tack själv för en härlig eftermiddag!

    Ses i morr´n...
    : )

    SvaraRadera