6 juni 2008

Nationaldag med vattentema

Inne hos grannen har de klätt sig högtidligt och fint, och sedan i förmiddags har de riggat upp partytält och fyllt skottkärran med massor av krossad is. Nu är skottkärrans last kompletterad med diverse drycker och många människor minglar omkring i deras trädgård. De firar nationaldag och sjunger nationalsången. Trevligt att det finns människor med ambitioner att skapa nationaldagstraditioner tycker jag, för några sådana har vi ju som bekant inte sedan tidigare här i Landet Lagom.

Hemma hos oss har vi inte haft några större nationaldagsambitioner. Det har snarare varit vattenfestival här. Vattentunnan har ju haft sin givna plats i sammanhanget såklart (ja, stödförbandet sitter fortfarande på och vattenslangen jobbar för högtryck...), nallebjörnsvovven har fått bada i havet tre gånger och älsklingstjejen och "extrabarnet" har farit som skottspolar mellan stranden och soliga altanen här hemma hela dagen. Med skratt och fniss och en hel del hojtande har älsklingsgrabben haft vattenkrig med sin pappa, och själv har jag låtit vattenspridarens iskalla vattenstrålar träffa min solvarma rygg medan jag har rensat ogräs och pickat maskrosor i gräsmattan. Jag ville verkligen åka ner till piren och ta årets första dopp i havet, det har varit väääldigt varmt idag, men jag är ju en riktig badkruka såhär i början av sommaren så det blev liksom inte av... Jag hoppas att jag kommer att vara modigare i morgon, och då verkligen göra slag i saken!
Kanske kan ta badlektioner av A.P:s lille son? Jag fick berättat för mig idag att han kastar sig i alla bassänger som finns inom räckhåll - med eller utan kläder! Den söta lilla vilden har blivit ett helt år nu, och han sjuder av livslust och upptäckarglädje!

Fina, betydelsefulla vännen A.P hade också annat kul och intressant att berätta! Efter mycket möda och stort besvär har hon nu välsignats med en välförtjänt löneförhöjning!! Ja, skam den som ger sig... (ett talesätt som min mamma ofta använder sig av). Bra jobbat och STÖRSTA grattiskramarna!
A.P berättade vidare att hon hade träffat E, som jag faktiskt kom att tänka på häromdagen. E har återvänt till socialt arbete, vilket gläder mig mycket! Hon har så mycket att ge, och det känns oerhört bra att veta att förra stället inte tog knäcken på henne!!! Framför allt det.
Jag märker att jag har mycket att prata med A.P om! Så jag hoppas att vi snart får möjlighet att träffas! Jag "mjuktjatar" lite på henne och påminner om att det måste hinnas med innan hon drar iväg till Makedonien... för där lär hon väl stanna ett tag kan man tänka...

Midsommarönskelista har nu även trillat in från underbara vännen A! I vanlig ordning är "de tre vise" helt överens om allt - bara vi får fira tillsammans och äta sill å päror å jordgubbar så blir allt så bra så... : )
A har några oroliga dagar framför sig nu, och jag tänker mycket på henne. Hon ber mig hålla mina bästa tummar för henne nu, och det gör jag verkligen!!

God nationaldag! (eller glad nationaldag, kanske..? Vad ska man säga egentligen?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar