19 juli 2008

Funderingar, och planer som gror...

Igår började jag fundera... Jag gör gärna det om somrarna, när det är semester och vädret inte är högtrycksbetonat och strand-softar-vänligt. Ofta till sambons stora förtret, för som regel brukar jag dra in honom också i mina funderingar (läs: planer, som i renoveringsplaner). Och det kan man ju tycka vad man vill om förstås, vilket sambon också gör, men saken är den att det som börjat med små funderingar i mitt lilla huvud oftast slutar med ett fantastiskt resultat och en nöjd sambo. Så det så!

Den här gången är det ett projekt av storlek medium som har börjat gro i mina tankar, och jag tänker gå rakt på sak: dörrposter, innerdörrar och helst också golv- och taklister behöver målas om. Punkt. Det har behövts ganska länge och snart kan vi faktiskt inte dra på det längre... Det enda som just nu håller mig (och sambon, he he) tillbaka är 1. pengar 2. tidsåtgång och 3. motivation.
Alltså, motiverad är jag ju eftersom jag ser hur jäkla slitna dörrposterna är och eftersom jag börjar känna mig smått rastlös och vill ha något att göra - men jag vet också att motivationen sjunker drastiskt ungefär två timmar efter det att jag har öppnat färgpytsen och börjat måla... För så är det med mig, jag är otålig när det kommer till sådana praktiska saker som husrenovering! Jag vill att det ska vara klart nu, direkt och meddetsamma!
Ja, och så är det det där med pengarna också... Låt säga att vädret helt plötsligt skulle vända om ett par dagar, att det faktiskt skulle komma ett litet högtryck igen och man då skulle vilja hitta på en massa kul saker - då kanske man ångrar sig, att man köpte äggskalsvit oljefärg för allt man ägde och hade... och att man får vara inne och måla för glatta livet när solen strålar där ute...

... och då har vi osökt kommit in på en annan av mina egenheter - beslutsångesten. Det är sannerligen inte lätt att ha semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar