13 juli 2008

Nu är det sommar nu är det sol... Not.

Vad hände med sommaren??!! Almanackan säger juli månad, faktiskt nästan halvvägs in i den somrigaste månaden av dem alla, men det är inte en tillstymmelse till högtryck och gassande sommarsol så långt ögat kan se och kroppen känna...
Kalla mig gärna vädernörd, eller vad helst ni kan komma på som beskriver det smått sjukliga i att vara så beroende och besatt av väder som jag är, men på sommaren ska det vara varmt och jättesoligt! Hela tiden! Och är det inte det så blir jag trött och deppig, sur och tråkig.

Eftersom jag vet hur stor tankens kraft är så inser jag att jag måste försöka vända mina tankar åt ett mer realistiskt håll, för såhär kan jag inte ha det! Kommer att tänka på "Sinnesrobönen" - en text som brukar användas inom behandling enligt 12-stegsmodellen - kanske går den att tillämpa på min väderångest..?
Sinnesrobönen är enkel och egentligen ganska självklar, och vem som helst kan använda sig av den för att finna styrka och klarhet i tankarna. I mitt tycke är det kloka och tänkvärda ord: "Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden".
För ateister och andra som inte riktigt kan förlika sig med ordet "Gud" går det naturligtvis bra att byta ut detta lilla ord mot vilket annat ord som helst - det är bara att välja något som man tror på och som kan inge styrka och mod. Den egna personen kanske?

Så - kan jag förändra semestervädret här hemma? Svar: nej. Bara att acceptera vädret precis som det är alltså, det är helt enkelt inte lönt att lägga surenergi på regnskurarna och de futtiga grader som utetermometern visar. Suck.
Det där med mod att förändra det jag kan, då? Finns det någonting som är möjligt att förändra, och har jag i så fall modet att göra det? Tja... det skulle vara en restresa till sol och värme då, he he. Kan det vara så enkelt? Ja, nog hade det gett sinnesro alltid! Återstår bara en liten, liten detalj: pengar.
Hmmm, det tål att tänkas på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar