10 augusti 2008

Sunday, bloody Sunday...

Det är något konstigt med söndagar, och har så varit så länge jag kan minnas. Lite ångestladdat sådär. I vanliga fall kan jag klart och tydligt förstå den där ångestladdningen, för den brukar för mig betyda att helgen håller på att ta slut... att ledigheten snart är över och att en ny vanlig arbetsvecka börjar igen. Men nu? Jag har fortfarande semester, även om den faktiskt börjar lida mot sitt slut. Bara tre futtiga dagar kvar nu.
Ja, okej då - det är väl just det som vill göra sig påmint...

Dagen idag startade med ägg-och-bacon-frukost till barnen. Älsklingskillen föredrar denna brittiska delikatess tillsammans med juice, medan älsklingstjejen intar rätten med mjölk. Jag undrade om det inte skulle passa med en liten brödskiva på deras tallrikar, lite kolhydrater som kunde balansera upp allt protein och stekfett... men icke! Nåja, man får väl vara glad för att den ena kroppen får lite c-vitamin ialla fall - och den andra lite kalcium. Hur som helst är jag väldigt glad för att de äter frukost! Det är det tyvärr inte alla barn som gör.


Sambon och jag, som redan hade ätit frukost (något tidigare än sjusovarbarnen...), drog sedan iväg till handelsträdgården i närheten. Tanken var att vi skulle få något snyggt och spännande träd med oss hem, något som skulle kunna fylla tomrummet efter vårt vackra syrénträd som stormen tog ifrån oss (se tidigare inlägg). Men så himla många träd hade de inte hemma tyvärr. Det var "beställningsvara" fick vi veta. Däremot hade de engagerad och tillmötesgående personal! Han (personalen, och tillika son till ägarna) hade både kunskap och idéer, och visade oss olika alternativ i tjocka böcker och på tunn datorskärm... Föreslog sedan att vi skulle fundera ett par dagar till, kanske åka en sväng och se oss omkring i andras trädgårdar, och därefter väldigt gärna komma tillbaka igen.

Ja, jo... det var kanske en klok tanke. Så vi åkte en sväng, sambon och jag. Raka spåret in till McDonalds och köpte en påse take-away-transfett. Inte särskilt gott och definitivt inte särskilt nyttigt, men det hjälper i alla fall mot akut magkurr. Medan vi proppade i oss det halvljumma sunkiga åkte vi runt och tittade in i folks trädgårdar, precis som vi hade blivit tillsagda att göra.
Vi är väl inte riktigt överens om trädsort ännu... men något rött får det nog bli - som i Sunday, bloody Sunday.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar