6 november 2008

Skönt att man är ledig i morgon...

Det blev långjobb idag... Nöden har ingen lag ibland.
Jag var så himla glad när det äntligen blev dags att lämna skolan, det var beckmörkt ute, vinden var kall och hård och jag längtade bara hem! Så jag fick på mig jackan i en väldig fart, och tänkte att jag kunde sällskapa med "min" elev till ytterdörren.
Det kändes lite skumt när vi öppnade dörren till mitt arbetsrum och steg ut i korridoren... Alla lampor var släckta och det var väldigt tyst i hela byggnaden. Ja, mer än så hann vi inte notera innan ett mycket ilsket tjutande satte igång!
Larmet såklart...


Nu är det så att just den här skolan är ganska ny för mig - jag vikarierar där tillfälligt och har verkligen inte den blekaste aning om hur larmet fungerar, det vill säga hur det kan stängas av. Jag vet inte ens var själva centralen är placerad...
Så vad göra??

I efterhand kan jag konstatera att min handlingsplan såg ut såhär ungefär:

1 Gå ut - och försöka lugna ner halvt hysterisk elev vid min sida
2 Lyckas fiska fram jobbmobilen och snabbt börja bläddra bland kontakterna.
3 Ångra mig och istället börja knappa numret till Securitas
4 Inse att Securitas kommer att begära en kod av något slag när de svarar...
5 Ångra mig igen och åter börja bläddra bland kontakterna
6 Hitta en lärarkontakt i telefonboken, ringa och hoppas på svar...
7 Inse att aktuell lärare inte kommer att svara, alltså påbörja nytt sökande efter lärarkontakt

(hela tiden med larmsignalen ringande i öronen)

8 Meddela lärare vad som har hänt och (lite stressat) framföra min önskan om att få veta vad jag ska göra nu??
9 Invänta skolans vaktmästare
10 Be vaktis hjälpa till med att ställa tillrätta samt be honom justera larmet, så att det går igång lite senare på torsdagar framöver... så att jag kan jobba klart i lugn och ro!



Ja, hur avslutar man
en sådan här arbetsdag
på ett lite trevligare sätt?

Jag åkte raka vägen
till konditoriet
och köpte äpplemuffins
till kvällsfikat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar