12 december 2008

Nu "julstökas" det för fullt...

05:45 satte mobilens väckningsalarm igång i morse...
Då är jag inte människa överhuvudtaget. Särskilt inte på min lediga dag.
Men det fick gå i alla fall. Luciafirande väntade på "vår" lilla byskola, där älsklingskillen går, och firandet skulle börja 07:00 (jäääsp...) var det tänkt.

En stämningsfull morgon blev det alltså, när vi väl hade kommit på plats, med inte mindre än två luciaföljen - ett från skolan och ett från dagis.
I vanlig ordning delades små julgransljus ut till samtliga i publiken. Det är en fin tradition vi har, att efter luciaframträdandet tillsammans sjunga "Nu tändas tusen juleljus", under tiden som vi tänder våra ljus med hjälp av ljuslågan från grannens ljus... Det är stämningsfullt och vackert och såväl barn som vuxna klarar detta galant! "Ljuständandet" ringlar som en vacker ljusorm genom rummet och alla har stenkoll på sina ljus - nej, ingen enda verkar ha en tanke på att göra något annat med stearinljusen än det som avses.
Ja, sedan blev det ju gemensam morgonfika förstås - lussebullar och pepparkakor, kaffe, saft och glögg. Precis som det ska vara!
En del av dagen har sedan gått åt till julbak! Jag har bakat saffransbiscottis. Och två olika sorter faktiskt. Eftersom ena hälften av familjen är mandelallergiska och den andra hälften ääälskar mandel, så fick det således bli en laddning med mandel och en annan med vit choklad. Utsökta Italien-skorpor, bakade på siktat dinkelmjöl och råsocker (notera det tappra försöket att baka GI-klokt!).
Receptet på chokladvarianten hittade jag hos Weronica (det hör väl till "god ton" att länka till dem man snor något av... antar jag). Och tack ska hon ha - för ett lättbakat recept på urgoda biscottis!

Ja, nu doftar det gott i hela huset, juligt och hemtrevligt!
Ikväll ska nog tomtarna få komma fram ur kartongen, tror jag...
Och jag undrar om det inte är dags för granen också..?

2 kommentarer:

  1. Här hos dig var det julstämning:-) Jag hoppas att det smittade av sig till mig och gör så att jag också kommer igång. Tack för de fina tipsen du hade på din sida. Hoppas du får en riktigt god jul

    SvaraRadera
  2. God jul till dig också, svartängel!

    SvaraRadera